Vorige week sloot ik de werkweek af met een e-mailt van een prospect, die een offerte had aangevraagd voor een logo-ontwerp. Zijn reactie op mijn offerte was verre van professioneel. Of ik het allemaal wel begreep of dat de rest het misschien niet begreep. ‘De rest’ had hem namelijk offertes gestuurd, waarbij een logo ontwerp aangeboden werd voor 90 euro. Ik zuchtte eens diep, schreef een korte zakelijke uitleg en stuurde dat terug waarmee het afgedaan zou moeten zijn voor mij. Na tien jaar een eigen bedrijf te hebben zou ik beter moeten weten. Maar toch bleef het in mijn hoofd doorsudderen.

Het is maandagochtend als ik mijn computer aanzet en met de eerste werkzaamheden begin. Een update van een website. De prijslijst moet worden aangepast. Ontharen, verjongingskuren en massages, ik verhoog de prijzen, zoals is aangegeven in de mail. Ik weet ook dat die kosten gewoon betaald worden bij die mevrouw. Ze hoeft zich niet te verantwoorden want het is zo. Ook de bakker hoeft niet bij elke klant uit te leggen waarom een brood duurder is geworden. Met hetzelfde gemak wordt een monteur gebeld, als de wasmachine is ingestort en men 65 euro aan voorrijkosten betaalt, terwijl er nog niets is gedaan. Een zelfde verhaal toen de iPad van mijn dochter sneuvelde tijdens onze reis naar Griekenland. De Apple Store wilde de iPad voor 42,50 opsturen naar de technische dienst om mij daarna te laten weten dat hij niet meer te maken is. Dat kon hij me ook direct vertellen maar hij wilde er toch nog 42,50 voor hebben.

De meneer die mij het mailtje stuurde had gelijk. Ik doe waarschijnlijk wat verkeerd. Ik bereken eerlijke prijzen voor echte producten. Een logo-ontwerp gaat lang mee, het is het gezicht van je bedrijf. Het heeft je aandacht nodig, welke uitstraling je het bedrijf meegeeft, welke doelgroep je wilt bereiken. Maar ook hoe het logo in de jaren daarna nog gebruikt gaat worden. Het logo komt op verschillende mediadragers, of dat  nu een visitekaartje is of een enorm neonbord op het bedrijfsgebouw. Afgezien van het ontwerp zelf, waar de nodige uren in gaan zitten, help ik ook bij de drukwerkbegeleiding. Niet enkel een kaartje mailen naar Vistaprint maar een keuze maken op basis van kwaliteit en budget. Wanneer het hele traject is afgerond, het logo en de mediadragers zijn geleverd, verdwijnt deze grafisch vormgever niet zomaar. Mijn bedrijf bestaat dit jaar tien jaar en daarmee heb ik wel bewezen dat ik niet alleen heel veel tevreden klanten heb, maar ook heel veel tevreden klanten die soms in paniek opbellen dat ze hun logo nodig hebben maar het niet meer terug kunnen vinden. Op dat moment duik ik in mijn archieven en stuur ze diezelfde dag nog het logo per mail zodat het gebruikt kan worden. Zonder kosten. Want niet alles hoeft geld te kosten.

Ik had de email eigenlijk vrijdag al moeten deleten maar toch, soms verbaas je je over bepaalde reacties. Deze meneer zal waarschijnlijk een logo laten maken voor 90 euro wat eigenlijk in het verdere traject onbruikbaar is en wanneer hij contact zoekt met de betreffende persoon die het ontworpen heeft zal die ook onvindbaar zijn. Kansloos verloren kost het hem meer tijd, energie en waarschijnlijk ook geld dan wanneer hij een normale prijs zou betalen. Een normale prijs, want een huisstijl hoeft ook voor starters geen duizenden euro’s te kosten. Maar voor 90 euro gaat geen enkele zelf respecterende vormgever meer aan de slag.

 

Loading